Todellisuudessa Google Analytics tarjoaa hyvin pienen ja vajavaisen osan internetmarkkinoinnin kokonaiskuvasta.

1. Se kertoo, montako sivua kävijä on keskimäärin selannut mutta ei kerro sitä, onko kävijä ollut ”eksyksissä” vai kiinnostunut selatessaan sivua.

2. Se kertoo välittömän poistumisprosentin mutta ei sitä, onko kävijä saanut kaiken tarvitsemansa heti ensimmäiseltä sivulta vai onko kävijä poistunut sen takia, että luuli tulleensa väärään paikkaan.

3. Se ei kerro, tuliko suoran liikenteen kauppa kaverin suosituksesta tai lehtimainoksesta. Se ei kerro, tuliko Facebook-mainoksesta itsensä verkkokauppaan klikannut henkilö siksi, että oli kuullut radiomainoksen työmatkallaan.

Koska Google Analytics ei kerro paljoakaan siitä, mitä kävijöiden päässä todella liikkuu, ei Google Analyticsin perusteella kannata vetää kovinkaan suuria johtopäätöksiä.

Annan esimerkin: Järjestän silloin tällöin webinaareja, joiden tarkoitus on saada uusia asiakkuuksia. Webinaarien tehoa on periaatteessa helppo seurata. Mitä enemmän yhteydenottoja webinaarin lopuksi, sitä parempi webinaari on ollut kyseessä. Todellisuudessa monet yhteydenoton jättäneet ovat seuranneet minua jo pitkään. He ovat klikanneet Facebook-mainoksiani, avanneet sähköpostikirjeitäni ja kuulleet suosituksia minusta tuttavayrittäjiltään. Webinaari on ollut se viimeinen niitti, joka on lopulta saanut heidät ottamaan minuun yhteyttä. Toiko webinaari minulle myyntiä? Periaatteessa kyllä, mutta oliko myynti pelkästään webinaarin ansiota? Ei missään tapauksessa.

Koska markkinoinnissa on lopulta kyse IHMISISTÄ ja ihmisten tekemiin OSTOPÄÄTÖKSIIN vaikuttavat niin monet asiat, minkään valtakunnan nettisivuanalytiikka ei kykene valaisemaan meille todellisia syy-seuraus-suhteita. Pahimmassa tapauksessa se vain johdattaa harhaan.

Siksi sinun tulisi pitää ennen kaikkea huoli, että muistutat olemassaolostasi säännöllisesti kohdeyleisösi keskuudessa. Juuri mikään näkyvyys ei ole turhaa. Mitä useampi kanava sinulla on käytössä, sitä useampi ihminen huomaa sinut. Pidä huoli, että saat mahdollisimman paljon näyttökertoja, klikkauksia ja kävijöitä sivuillesi. Pidä myös huoli, että sinulta on helppo ostaa, jotta saamasi huomio saa mahdollisuuden realisoitua rahaksi.

On juuri mahdotonta olla tekemättä kauppaa, jos näkyy hyvin ja säännöllisesti, erottuu selkeästi omalla brändillään ja myy tuotetta, jota ihmiset haluavat ja voivat helposti ostaa. Tee markkinointia ”isolla pensselillä”. Luota siihen, että ihmiset puhuvat, miettivät, hakevat ja lopulta ostavat (silloin, kun se heille sopii). Kun ostoikkuna aukeaa, on tärkeää, että brändisi on kirkkaana heidän mielessään.