Googlen ja sosiaalisen median fuusio

Sosiaalisen median ja hakukoneiden välisistä yhteyksistä on puhuttu jo pitkään:

  • Miten Google reagoi sosiaalisen median linkkeihin(Tweetit ja Facebook-linkit)?
  • Ovatko kaikkien Facebook – ja Twitter käyttäjien jakamat linkit samanarvoisia?
  • Miten suuri vaikutus sosiaalisen median pöhinällä on Googlen hakutuloksiin?
  • Jos on merkittävä hahmo Twitterissä, onko merkittävä myös hakukoneen hakutuloksissa?

Danny Sullivan esitti Googlelle  kysymyksiä . Mitkä sosiaalisen median seikat oikeasti merkitsevät parempaa sijoitusta hakukoneissa?

Google on vanhastaan perustanut hakutulostensa järjestyksen yli 200-osaiseen algoritmiin, josta tunnetuimmat osat käsittelenevät TITLE-tagin ja sisällön relevanttisuutta. Kysymys kuuluukin, ovatko myös sosiaalisen median “factorit” osana tätä palettia?

Jokaisella web-sivustolla on oma PageRank, joka on karkeasti selitettynä Googlen merkki sivuston “vaikutusvallasta”. Mitä korkeampi PageRank sivustolla on, sitä vakavammin Google ottaa kyseisen sivuston linkit ja sivut, joihin linkit osoittavat. Linkki korkean PageRankin omaavalta sivulta on siis arvokas oman hakukonenäkyvyyden kannalta.

Sosiaalisessa mediassa ei ole web-sivustoja, vaan oikeita ihmisiä. Sosiaalisen median käyttäjät ovat verkostoituneet ja hankkineet seuraajia ja ystäviä. Sosiaalisen median ja suurten ihmismassojen  myötä syntyy ns. “supersoluja” eli ihmisiä, jotka tuntevat erityisen paljon ihmisiä ja/tai joita seuraa ja fanittaa erityisen suuri määrä ihmisiä. Näillä ihmisillä on sananvaltaa ja heitä kuunnellaan erityisen tarkasti myös netissä. Kuvataan faneja/tavallisia some-asukkaita vaikka Matti Meikäläisinä. Korkeamman statuksen omaavia some-asukkaita ovat esimerkiksi Lady Gaga ja Barack Obama.

Jos Lady Gaga tviittaa linkin jonnekin sivustolle, hakukoneet noteeraavat sen tehokkaammin kuin Meikäläisen Masan tviittaaman linkin. Vaikuttavan some asukkaan Twitter-linkki vaikuttaa sii tehokkaammin Googlen orgaanisiin hakutuloksiin. Sama kaava pätee Facebookissa jaetuissa linkeissä.

Tässä törmäämme siis toiseen mittariin, joka voisi olla esimerkiksi SomeRank. Mitä korkeampi SomeRank yksittäisellä ihmisellä on netissä, sitä enemmän hänen jakamissaan linkeissä on voimaa Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

Puhujan lisäksi linkin painoarvoon vaikuttaa tietenkin myös se, kuinka paljon linkki kiertää. Jos joku retvitataan Twitterissä tai jaetaan Facebookissa useita kertoja, saa se enemmän arvoa myös Googlen hakutuloksissa.

Kannattaako sosiaalista mediaa viedä hakutuloksiin?

Se jos joku kannattaa. Jälleen kerran sanon tämän; pysyäkseen kilpailussa mukana hakukoneiden on tarjottava käyttäjilleen parasta mahdollista tietoa. Toisin sanoen, hakukoneiden on pystyttävä erottamaan miljardien sivujen joukosta juuri ne oikeat ja relevanttia tietoa sisältävät sivut. Tämän vaativan tehtävän toteuttamiseen tarvitaan hillitön määrä dataa, resursseja ja mittareita. Millä keinoilla voitaisiin karsia huonosti palvelevat sivut pois ja jättää jäljelle vain parhaat?

Sosiaalisen median käyttö osana hakukoneiden algoritmia nojaa periaatteeseen: “Suuri määrä ihmisiä ei voi olla väärässä“.

Jos miljoona ihmistä fanittaa herra X:ää, hän on mitä todennäköisimmin henkilö, joka puhuu täyttä asiaa. Herra X ei suosittele surkeita web-sivuja luettavaksi tai huonoja Youtube-videoita katsottavaksi. Käytännössä hakukoneiden on turvallista luottaa siihen, että auktoritääriset ihmiset jakavat relevanttia tietoa. Monelle kiertäneet viestit eli retvittaukset voidaan myös huoletta luokitella kiinnostaviksi/arvokkaiksi. Miksi viestiä olisi muuten niin paljon retvitattu?

Tulevaisuuden näkymät

Sosiaalisen median tuleminen hakutuloksiin tulee aiheuttamaan sen, että pienille tekijöille ei tule olemaan sijaa majatalossa. Koneellisen algoritmin vähitellen poistuessa tilalle astuvat suurten ihmismassojen mittarit. In somessa on myös in hakukoneissa. Jos pk-yrityksellä on tänä päivänä hankalaa sijoittua kilpailluilla hakusanoilla, tulee se tulevaisuudessa olemaan vielä hankalampaa, ellei jopa mahdotonta. Pelkkä koodin rukkaaminen on saattanut toimia viisi vuotta sitten, mutta ei toimi enää.

Hakukoneiden ja sosiaalisen median fuusio voi olla jo pitemmällä kuin luulemmekaan, joten:

Älä välitä boteista. Välitä ihmisistä. Luo tarina, ole kiinnostava ja verkostoidu. Vain siten pääset näkyviin




Kommentit

Kommentit

  1. Olli Junes sanoi:

    Olen itse tuskaillut juuri tämän kysymyksen äärellä pitkään. Blogissani on reilu 600 artikkelia, pitäisihän sen jossain näkyä?

    Mainitsemasi Somerank -mittari voisi tulla juuri tarpeeseen sosiaalisessa mediassa vaikuttavilla. Kun joku (merkittävä) henkilö kommentoi blogiisi merkittävällä somerankillaan, nostaisi se ennestään blogitekstien ja sitä kautta blogin näkyvyyttä hakukoneissa.

    Hauskan lisän tähän tuo myös sellainen seikka että tosielämän henkilöiden merkittävät statukset sekä internetelämän statukset samoilla henkilöillä eivät vastaa läheskään toisiaan. Henkilöt ovat vuosikymmeniä luoneet uraa vanhanaikaisten medioiden kautta (TV, radio, lehdet…) eivätkä he ole valmiita tulemaan ulos kaapista netissä.

    Nämä tekstit ovat täyttä kultaa Teemu vuosien päästä. Taidat sen itsekin tietää ;)

    Olli

  2. Teemu sanoi:

    Kiitos Olli kommentista joka pisti miettimään!

    Asiahan on juuri näin. Googlehan myönsi Danny Sullivanin haastattelussa pyrkivänsä selvittämään yksittäisen internet persoonan vaikutusvallan. “Auktoriteettien” jakamat linkit esimerkiksi Twitterissä vaikuttavat huomattavasti orgaanisiin hakutuloksiin. Eli siis jos Lady Gaga tviittaa: “Such a great photoblog! http://juneksenolli.wordpress.com” , niin itseasiassa linkki on arvokas sinulle hakukonenäkyvyyttä ajatellen. Gagalla täytyy olla erittäin vahva SomeRank. SomeRankin keksin artikkeliin itse. Todellisuudessa tällainen arviointiasteikko on toki olemassa, mutta toistaiseksi nimeltään se on vielä tuntematon.

    En usko, että kommentoitu blogi hyötyy auktoriteetin kommentista. Kommenttikentässähän voi vapaasti valehdella olevansa vaikka presidentti. TOISAALTA väitteesi on mielenkiintoinen siinä tapauksessa, jos kommentoi kirjautumalla ensin Twitter-tiliinsä. Näin voi tehdä esimerkiksi Katleenan blogissa http://www.eioototta.fi

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *