Saan useita ja useita yhteydenottoja, jotka kuuluvat näin:

“Olisiko yritykseni markkinoinnissa mitään kehitettävää?”

Esitänkin sinulle vastakysymyksen: Onko elämäntavoissasi kehitettävää? Onko taidoissasi kehitettävää? Onko parisuhteessasi kehitettävää? Kyllä! Aina löytyy kehitettävää.

Mutta oletko koskaan ollut sairaalloisen innostunut jostakin? Ehkä uudesta autosta, ehkä uudesta teknisestä vimpaimesta, ehkä harrastuksesta, ehkä tulevasta tapahtumasta tai ehkä uudesta talosta. Kun seuraavan kerran innostus iskee, tarkkaile itseäsi. Pistä merkille se tiedon nälkä, se tunne, kun ei kyllästy ja se kyltymätön sisällön jano. Tarkkaile kuinka paljon olet valmis panostamaan aikaa innostuksesi ruokkimiseen. Ja huomaa, kuinka herkässä rahasi ovat.

Laitoin muutama viikko sitten ennakkotilaukseen HTC Vive virtuaalilasit. Tekniikka on aina kiehtonut minua, enkä oikein tiedä miksi. Tiedän vain, että olen ÄÄRIMMÄISEN kiinnostunut “virtuaalitodellisuus-skenestä” ja siitä mitä kaikkea se vielä mullistaa.

Laitoin siis HTC Viven ennakkotilaukseen ja tilausvahvistus kertoi, että posti tuo minulle paketin “May 2016”. Mitä tein tilauksen jälkeen? En suinkaan jäänyt vain odottelemaan, vaan kaivoin kaiken sisällön aiheesta. Kolusin HTC Viven Youtube-kanavan läpi, kävin tykkäämässä heidän Facebook-sivuista ja selasin jokaisen nettisivuilta löytyvän blogiartikkelin läpi. Sen jälkeen aloitin googlettamisen aiheesta. Kun artikkelit alkoivat toistaa jo itseään, siirryin Steam-verkkopalveluun fiilistelemään HTC Vivelle lähitulevaisuudessa ilmestyviä pelejä. Katsoin esittelyvideot, luin pelien esittelytekstit ja arvostelut.

Myöhemmin huomasin, että aloitin kierroksen uudelleen! Menin tilaussivulle ikään kuin tekemään uutta tilausta, katsoin oliko hinta muuttunut, katsoin oliko toimituspäivämäärä muuttunut…

Kun minua kiinnostaa, minua OIKEASTI kiinnostaa. Ja tiedän varmuudella, että sinuakin kiinnostaa joku.

HTC Vive kyykkäsi sisältönälkäni edessä. Ei siksi, että HTC Vive olisi jotenkin epäonnistunut, vaan siksi, koska nälkäni oli heille vain liian suuri tyydytettäväksi.

Samalla tavalla myös sinun nettisivusi kyykkää nälkäisen ja innostuneen asiakkaan edessä. Useimmilla meistä on nettisivujen paikalla pelkät käyntikortit. Sen sijaan, että innostuisimme tarjoamastamme tuotteesta asiakkaamme kanssa, me vain toppuuttelemme ja tapamme innostuksen niukkasanaisuudella ja tyhjällä katseella. Muutamat blogiartikkelit, mitäänsanomattomat palvelukuvaukset ja geneerinen yrityksen tarina eivät yksinkertaisesti kestä tosielämän kriittistä tarkastelua.

Tässä sinulle siis kolme kehitysideaa, joilla erotut 100% varmasti kilpailijoistasi, oli tuotteesi tai palvelusi kuinka tylsä tai arkinen hyvänsä.

KEHITYSIDEA 1: Kiitos tilauksestasi -sivu ja kiitos tilauksestasi-viesti

Ostaminen on mukavaa. Kun tilaan brittiläisestä verkkokaupasta itselleni puvun, olen siitä ihan fiiliksissä. Kuvitella! Noin mahtavan näköinen puku noin nopealla toimituksella. WAU! Miltähän mä näytän siinä? Millainen kampaus sen kanssa sopisi? Mitähän ihmiset ajattelee kun kävelen se puku päällä töihin? Vähänkö mageeta päästä vähän erottumaan joukosta tällaisella puvulla. Olikohan niillä myynnissä myös kenkiä? Wau! Joko pääsit fiilikseen? Kuvittele ostavasi jotain, joka oikeasti innostaa sinua?

Sen sijaan että kauppa lähtisi “tanssimaan innostuksesta” asiakkaan kanssa, se lähettää yleensä vain tylsän kuittauksen siitä, että tilaus on vastaanotettu.

“Kiitos tilauksestasi. Jos jotain kysyttävää, ota yhteyttä” jne.

Ei fiilistelyjä, ei tarinoita, ei intohimolla kirjoitettua tervetuliaisviestiä, ei yrityksen mission kertaamista, ei tarjouksia lisätuotteista, ei mahdollisuutta tilata paketin mukana katalogia, jossa on alennuskoodi lisätilausta varten, ei mahdollisuutta päivittää pakettia kalliimpaan juuri sillä hetkellä.

Eikä kukaan varmasti lähetä jatkofiilistelyjä esimerkiksi seuraavien päivien aikana sähköpostiin. Hei, joko paketti tuli? Hei, tiedän että odottelet jo malttamattomana pakettiasi. Hei, joko avasit sen? Saitko sitä pelittämään? Huomasitko, että meillä on tällainen Facebook-ryhmä? Tiesitkö, että voit tehdä tuotteellasi myös näitä asioita? Huomasitko, että meillä on myynnissä myös tämä parempi malli?

Tämä kaikki on sellaista palvelua, sellaista ihailtavaa huolellisuutta, josta asiakas nauttii täysin siemauksin. Se on viihdyttämistä, vakuuttamista ja sitouttamista. Se saa asiakkaan innostumaan ja kun asiakas innostuu, hän käyttää myös rahaa.

Avoin, rohkea ja intohimolla terästetty jälkifiilistely on ÄÄRIMMÄISEN tehokas tapa sitouttaa asiakas brändiin ja varmistaa, että tämä tilaa vielä vuosienkin päästä. Huolellisuus ja ajatuksella toteutettu asiakaskommunikointi jättää vahvan tunnejäljen, jonka ansiosta nouset vahvasti kilpailijoidesi yläpuolelle valintatilanteissa.

KEHITYSIDEA 2: Mitä kaikkea hyvää tuotteestasi tai palvelustasi seuraa?

Tämäkin on alue, jossa voi kehittyä loputtomiin. Suurin osa meistä markkinoijista jää täysin lähtökuoppiin oman tuotteen hyötyjen kommunikoinnissa. Jokainen myyjä osaa luetella tuotteensa päällimmäiset hyödyt, mutta harva on valmis menemään seuraavalla tasolle. Jos sinulla on parturi, puhut ehkä asiakkaillesi siitä, kuinka kohentunut ulkonäkö lisää itsevarmuutta esimerkiksi työhaastattelussa tai treffeillä. Mutta on parturissa paljon muutakin fiilisteltävää! Kun näytät paremmalta ja sinulla on itsevarma olo, kävelytyylisi muuttuu määrätietoisemmaksi, ryhtisi kohentuu, hymyilet enemmän, uskallat katsoa ihmisiä silmiin, nautit enemmän ihmisten kanssa olemisesta ja uskallat olla rohkeasti oma itsesi, joka taas on avain henkiseen hyvinvointiin. Huomaatko, kuinka isoihin hyötyihin keskittymällä hintafokus hetkeksi katoaa? Enää ei ole väliä, maksaako sinun parturisi 5 euroa kilpailijaa enemmän.

Myyt ihmisille, joilla kaikilla on samat halut ja tarpeet – tulla rakastetuksi, tuntea olonsa turvalliseksi ja toteuttaa itseään. Myit sitten parturikampaamo-palveluita tai toiminnanohjausjärjestelmiä, sukella rohkeasti syvälle tuotteesi tai palvelusi tarjoamissa hyödyissä. Jos järjestelmän ansiosta toimitusjohtaja voi kerrankin mennä ajoissa kotiinsa ja nauttia täysin stressittömät kaksi tuntia perheensä kanssa, mitä tämä muutos tarkoittaa pitkällä tähtäimellä? Eroa voi olla kuin elämällä ja kuolemalla. Kerro siitä!  Äläkä jätä kiveäkään kääntämättä, vaan tyhjennä koko pajatso! Me puhumme tuotteistamme usein, kuin niitä ostaisivat robotit. Siellä missä on ihmisiä, siellä tehdään tunteisiin perustuvia päätöksiä. Harva pystyy edes suojautumaan myyjältä, joka vetoaa taitavasti tunteisiin.

KEHITYSIDEA 3: enemmän, fiksummin, useammin (vähän teknisempää asiaa)

Jotta osaisit hyödyntää tehokkaammin resursseja, sinun on pakko ymmärtää internetmarkkinoinnin luonne. Annan esimerkin..moni miettii sitä, kuinka usein sähköpostia kannattaisi lähettää omalle uutiskirjelistalle. Tai kuinka usein Facebook-postauksia kannattaisi julkaista. Internet on kuitenkin ympäristönä sellainen, että yllättävän harva oikeasti näkee viestiäsi. Facebook-sivuillasi saattaa olla 10 000 tykkääjää, mutta todellisuudessa vain 500 näkee juttusi. Sähköpostilistallasi saattaa olla 3000 nimeä, mutta vain 20% avaa kirjeesi. Sinulla voi olla sellainen olo, että pommitat seuraajiasi jatkuvasti, mutta todellisuus voi olla ihan toinen. Ja sama juttu Facebookissa. Oletko koskaan kokeillut, miten postaustiheyden tuplaaminen näkyy sivustosi myynti- tai kävijämäärissä?

  1. Lähetä sama sähköposti muuttumattomana niille uutiskirjeen tilaajille, jotka eivät sitä ensimmäisellä kerralla avanneet. Vaihda vain otsikkoa ja yllätys yllätys, uudet 20% vastaanottajista avaa kirjeesi. Tässä vaiheessa alat ehkä ihmettelemään..miksi he eivät avanneet kirjettäsi ensimmäisellä kerralla? Huono päivä, huono hetki, kiire, sähköpostien tulva, puhelimessa, ruokatauko… syitä on monia. Tämä on lajin luonne.
  2. Älä palvele vain tosiostajia, koska niitä on nettisivuillasi kovin vähän. Tarjoa nettisivuillasi sisältöä myös niille, jotka eivät ole vielä valmiita ostamaan. Tästä on hyvänä esimerkkinä esite, katalogi tai opas, jonka voi ladata yhteystietoja vastaan. Saat kätevästi kerättyä listaa kiinnostuneista, joiden puoleen voit jatkossa kääntyä aina, kun tarvitset lisää myyntiä.
  3. Lisää sivuillesi Facebookin tarjoama seurantapikseli, jolla voit kerätä targetointilistaa sivuillasi vierailleista ihmisistä. Kun sitten joskus tarvitset nopeasti ja edullisesti asiakkaita, näytät Facebookissa mainoksia näille ihmisille.

Voisin jatkaa vaikka loputtomiin, mutta uskon että ymmärrät. Markkinointia voi kehittää loputtomiin. Voit kasvattaa kävijäliikenteen määrää hyödyntämällä useita eri kanavia, voit puristaa mainoksistasi enemmän tehoja irti ja ennen kaikkea voit kehittää asiakaskokemustasi, joka on yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista.

Kerro ajatuksesi ja ideasi, jotka sait tästä artikkelista. Fiilistele hetki kanssani.

-Teemu