Oletko koskaan yrittänyt ostaa markkinointipalveluita?

Jos olet, tämä kuvaus saattaa kuulostaa sinusta tutulta:

  1. Otat yhteyttä pätevältä vaikuttavaan kaveriin/toimistoon
  2. Saat vastauksen parin päivän kuluttua ja järjestätte yhdessä tapaamisen tai etäpalaverin
  3. Juttelette lyhyen tuokion ja kaveri lupaa lähettää sinulle tarjouksen ensi viikon loppuun mennessä
  4. Viimein tarjous tulee powerpoint tai pdf-muodossa sähköpostiisi
  5. Hinta lähes pudottaa sinut tuolilta ja hylkäät tarjouksen
  6. TAI…(jokainen meistä on tehnyt tämän virheen ainakin kerran) hyväksyt tarjouksen ja seuraa kahden kuukauden mittainen hiljainen jakso, jonka aikana jotain mahdollisesti tapahtuu. Viimein projekti on päätöksessä, eikä mistään ole oikeastaan ollut mitään hyötyä.

Olen itsekin toistanut samaa toimintamallia hyvän aikaa. Jossakin vaiheessa ymmärsin, että kaikki tarjouksen tekemiseen ja ideointiin käytetty aika on pois siitä oikeasta tekemisestä, jolla tuloksia saadaan. Toimintamalli ei palvele ketään.

On myös naiivia ajatella, että ulkopuolinen markkinointiosaaja voisi omalla isolla paketillaan, mitä ikinä siihen kuuluukaan, ratkaista yrityksesi markkinointiongelmat. Elämme monimutkaisessa maailmassa. Pelkästään Suomessa on viisi miljoonaa uniikkia ihmistä, jotka käyttäytyvät omalla tavallaan. Se, millainen markkinointitoimenpide toimii ja mikä ei, riippuu useista eri tekijöistä…vuodenajasta, kilpailutilanteesta, kohderyhmästä, talouden tilanteesta ja niin edelleen.

Jos 5, 10 tai 15 vuotta markkinassa toimineella yrittäjälläkään ei ole kristallipalloa, kuinka 30 minuutin tapaamisen jälkeen sellainen voisi löytyä ulkopuoliselta asiantuntijalta?

Markkinointipalveluiden ostamisessa tulisi olla kyse näkemyksen hakemisesta ja säännöllisestä tekemisestä oikeiden asioiden parissa. Parhaatkin suunnitelmat hylätään välittömästi, kun arki ja realiteetit painavat päälle. Pelkkä datatyökalun vilkaiseminen saattaakin paljastaa, että uusien nettisivujen sijaan yritys tarvii laadukkaampaa mainontaa. Mutta mitä jos toimistolla ei olekaan osaamista mainontaan? Jätetäänkö tämä pieni löydös kertomatta asiakkaalle?

Iso osa markkinointi- tai mainostoimistopalveluita myyvistä yrityksistä on kovin tykästyneitä omiin tuotteisiinsa. He ovat miettineet palvelupaketeilleen hienot nimet. Toimitussisältö on optimoitu siten, että tuotantokustannukset ovat matalalla ja palvelu on helppo toimittaa.

Mitä jos lääkäri diagnoosin tehtyään tarjoaisikin sinulle pakettiratkaisua? Siitä ei tulisi mitään, koska yksilölliset ongelmat vaativat yksilöllisiä ratkaisuja.

Sen sijaan että markkinointitoimisto olisi tykästynyt omiin palvelupaketteihinsa, sen tulisi olla tykästynyt omiin asiakkaisiinsa. Jos toimiston ei ole kannattavaa toteuttaa räätälöityjä ratkaisuja, sen ei pitäisi olla sinun ongelmasi.

Tulosten tekeminen on Zig Zaggia, ei yhden palvelupaketin toteuttaminen.

Tulosten tekeminen on Zig Zaggia, ei yhden palvelupaketin toteuttamista. Tuloksen tekemiseen sitoutunut markkinointikumppani tiedostaa tämän tosiasian, eikä rajoita tekemisiään palvelupaketeilla tai liian tarkkaan rajatuilla suunnitelmilla.

Paras tulos syntyy sellaisessa kumppanuudessa, jossa…

  1. Testataan ja pohditaan yhdessä ja  säännöllisesti uusia tapoja kasvattaa myyntiä ja liiketoimintaa – ei vain toteuteta omaa peruspakettia ja poistuta paikalta, kun tarjouksessa luvatut asiat on toteutettu
  2. Ollaan valmiita hylkäämään omat pakettiratkaisut ja menemään tehokkaampaa reittiä, jos asiakkaan etu niin vaatii
  3. Tehdään korjausliikkeitä testeistä saatujen tietojen pohjalta – ei vain raapaista pintaa

 Oikotietä tai hopealuotia onneen ei ole. Toisaalta, et voi välttyä onnistumisilta, jos pidät huolen siitä että et pysähdy missään vaiheessa.

Olen seurannut useita maailmanluokan markkinointiguruja jo vuosien ajan ja olen aina luullut, että heiltä nyt ainakin löytyy ratkaisun avaimet kaikkeen sormia napsauttamalla. Myöhemmin kuitenkin ymmärsin, että KENELLÄKÄÄN ei ole absoluuttisia vastauksia markkinointikysymyksiin. On vain olettamuksia, valistuneita arvauksia, uskomuksia ja työkaluja.

Pysähdy miettimään kunnolla, kysy asiakkailtasi, osta ulkopuolista näkemystä ja testaa uusia asioita joka viikko. Yhden paketin ostaminen ei riitä. Tarvitset kymmenen pakettia, joista yksi tai kaksi lopulta toimii. Internet on dynaaminen paikka, jossa tilanteet muuttuvat salamannopeasti. Älä rajoita toimenpiteitäsi yhteen pakettiin äläkä käytä yhden paketin toteuttamiseen kahta kuukautta, vaan pikemminkin kaksi viikkoa. Jos saat saunassa hyvän idean, kirjaa se ylös ja lähetä se markkinointikumppanillesi. Keskustelkaa seuraavassa viikkopalaverissa siitä, kuinka idea voitaisiin toteuttaa. Sinulla voi olla käsissäsi idea, joka pesee kaiken muun mennen tullen!

Kommentit, ideat ja ajatukset ovat tervetulleita, niin kuin aina.

-Teemu