”Jos yrityksellä ei ole nettisivuja, se ei ole olemassa.”

Eräs paikallinen yritys Rovaniemellä tekee miljoona euroa tulosta joka vuosi, ilman nettisivuja. Kun jakelukanavat ovat kunnossa ja joku muu hoitaa tuotteen markkinoinnin, nettisivuja ei tarvita. 

Ja tiedoksi, Euroopassa tapahtuvasta kaupankäynnistä vain n. 10% tapahtuu netissä! 

”Jos kuluttajille myyvässä verkkokaupassa ei ole edes verkkomaksupainikkeita, sieltä ei tänä päivänä osta kukaan.”

Kaverini verkkokauppa, jonka design on muuten 90-luvulta, myy 150 000€ edestä tavaraa joka kuukausi. Tuotetekstit ovat suppeat, käytettävyys kehno ja maksun voi suorittaa vain tilisiirrolla tai laskulla. Tuote on riittävän hyvä, katteet ovat kohdillaan, kilpailutilanne hänen kannaltaan herkullinen ja markkinan koko kasvaa nopeasti.

”Jos yrityksen tarjoama tuote ei erotu riittävästi kilpailijoiden tuotteesta, se ei voi menestyä.”

Ovatko McDonaldsin hampurilaiset parhaita hampurilaisia, joita olet koskaan maistanut? Ovatko IKEAN kalusteet parasta mahdollista laatua? 

Kaikki tavara tulee Kiinasta, usein niiltä samoilta Shenzenin tehtailta. Mitä eroa on Möttösen ja Virtasen putkiremonttiyrityksillä pk-seudulla? Kumpikin osaa hommansa – toinen on ehkä hieman parempi asiakaspalvelussa mutta häviää toiselle hinnassa. Samaa putkiremonttipalvelua myyvät kumpainenkin, ja kumpikin pärjää bisneksessä.

”Jos yrität aina olla halvin, häviät varmasti.”

Wal-Mart on maailman suurin vähittäismyyjä ja liikevaihdoltaan maailman suurin yritys. Se on alusta asti pyrkinyt olemaan halvin vaihtoehto kuluttajille. Wal-Martin yksi sloganeista kuuluukin: ”Everyday low prices”.

”Kylmien puheluiden soittaminen ei kannata.”

Joillakin kannattaa, joillakin ei. Kaikki riippuu kustannuksista ja voluumista. Kuinka paljon maksat hankitusta käynnistä? Kuinka monta käyntiä saat sillä hinnalla? 

Bisneksessä on hyvin vähän selkeitä totuuksia. On monta tapaa nylkeä kissa. Älä niele purematta väitteitä, joita ihmiset sinulle heittävät. Lähde ennen kaikkea liikkeelle siitä, mitä ITSE olet HAVAINNUT omasta toimialastasi ja markkinastasi.