Monissa suomalaisissa yrityksissä (koskee erityisesti asiantuntija- tai palveluyrityksiä) on valtava määrä osaamista, asiantuntemusta ja näkemystä.

Tämä osaaminen ei kuitenkaan juuri koskaan näy yrityksen nettimarkkinoinnissa. Sen sijaan yrityksen markkinointi on pintapuolista ja teennäistä – ja sitä hoitaa ehkä joku ulkopuolinen toimisto tai freelancer. Facebook-sivujen postauksista näkee usein selvästi, milloin päivittämässä on ollut joku firman työntekijöistä ja milloin joku ulkopuolinen taho. Markkinoinnista ei välity rautainen ammattitaito, perusteellinen asiakasymmärrys tai kokonaisvaltainen näkemys toimintaympäristöstä, jossa asiakkaat toimivat.

Jos jokainen työntekijä kantaisi kortensa kekoon, ei yrityksellä olisi enää mitään markkinointiongelmaa.

Työntekijät suhtautuvat kuitenkin tähän asiaan usein nuivasti:

-”Kun olisi niitä oikeitakin töitä tehtävänä – ei tässä ehdi päivitellä mitään fasepuukkia”
-”Mun oma Facebook-profiili on mun henkilökohtaisia juttuja varten. On tärkeää erottaa työ ja yksityiselämä”
-”Mä häpeän noita meidän mainoksia, ne on niin hölmöjä”

Ratkaisua on lähdettävä hakemaan oikeista motiiveista. Mikä työntekijää motivoi? Siinä missä sijoittajat ovat kiinnostuneita sijoitetun pääoman tuotosta ja yrittäjät yritystensä kassavirroista, työntekijä on kiinnostunut työpaikkansa jatkuvuudesta ja oman (+perheensä) tulevaisuutensa turvaamisesta.

Unohdetaan siis hetkeksi yrityksen oma blogi tai Facebook-sivu. Anna työntekijälle lupa pelata omaan pussiin! Kun yrityksen työntekijä aktivoituu sosiaalisessa mediassa (Facebook, LinkedIn, Twitter) ja alkaa omalla nimellään tuottamaan lisäarvoa julkiseen toimialalla ja sen ulkopuolella käytävään keskusteluun, kaikki voittavat. Työntekijä saa nostettua omaa uskottavuuttaan, tunnettuuttaan ja asiantuntijaprofiiliaan tulevaisuuttakin ajatellen(jos tämä ei työntekijää kiinnosta, voit miettiä kannattaako sellaista työntekijää edes pitää palkkalistoilla). Työnantaja saa näkyvyyttä omalle brändilleen (henkilö työskentelee yrityksessä Teemu Kinnunen Oy) ja live-demonstraatiota oman henkilöstönsä rautaisesta osaamisesta.

Mitä jos työntekijä haluaisi aktivoitua somessa mutta ei vain saa sitä aikaiseksi?

Jos olet joskus yrittänyt aktivoida itseäsi tai muita esimerkiksi uuden LinkedIn postauksen muodossa, tiedät että idean keksiminen ja ensimmäisen järkevän lauseen tuottaminen ovat haastavimmat osat kokonaisuudessa.

Tähän tarvitaan AMPLIFIKOINTIA (vahvistamista). Jokaisesta yrityksestä löytyy yleensä yksi tai kaksi henkilöä, joiden päivittäisiin rutiineihin kuuluu netissä roikkuminen, uusien kirjojen kahlaaminen, toimialan seuraaminen ja uusien ideoiden esittely muille työntekijöille. Hyvin usein nämä henkilöt ovat toimitusjohtajia, myyntipäälliköitä tai markkinointivastaavia, joiden toimenpiteet jäävät usein pelkän puheen asteelle mutta joilla on kuitenkin valtavan suuri tiedonjano ja intohimo omaan tekemiseensä.

Siinä missä amplifioija ei itse saa aikaiseksi juuri mitään, se voi antaa LÄHTÖLAUKAUKSEN ja äärimmäisen hyvät pohjat työntekijän postaukselle tai kuratoinnille.

Muistaakseni yksi äärimmäisen suuri mullistus myyntityöhön oli se, kun aikoinaan keksittiin erottaa buukkaaminen ja käyntien ottaminen eri työtehtäviksi eri henkilöille.

Tehdäänkö sama markkinoinnissa?